Adóelőleg-nyilatkozat - 2024-től már nem kell minden évben nyilatkozni!

10 hónapja ezelőtt 205

bohócdoktor szja 1% felajánlás

A magánszemélyeknek ahhoz, hogy a munkáltató figyelembe vegye az adóelőleg kiszámításakor az őket megillető személyi jövedelemadó kedvezményeket, adóelőleg nyilatkozatot kell beadniuk.

2024. január 1-től újdonság azonban, hogy egyes adókedvezmények esetén kérhető, hogy a kifizető folytatólagosan vegye figyelembe a leadott nyilatkozatot mindaddig, amíg a magánszemély nem tesz új nyilatkozatot, vagy nem kéri a korábban tett adóelőleg-nyilatkozatának figyelmen kívül hagyását.


A folytatólagos nyilatkozattételre azoknak van lehetősége, akik

  • a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményére,
  • személyi kedvezményre, vagy
  • az első házasok kedvezményére jogosultak.

Az első két kedvezménytípus esetén a folytatólagos érvényesítés kérésekor a kifizető változatlan tartalommal veszi figyelembe a magánszemély nyilatkozatát addig, amíg az máshogyan nem nyilatkozik. Míg az első házasok kedvezményénél a kifizető a házasságkötést követő hónaptól legfeljebb 24 hónapon keresztül veheti figyelembe a folytatólagosan tett adóelőleg-nyilatkozatot.


Folytatólagos nyilatkozat nem adható be azonban a 30 év alatti anyák kedvezményére és a családi kedvezményre sem. Azoknak, akik ilyen típusú kedvezményt szeretnének igénybe venni, továbbra is minden évben ki kell tölteniük az adóelőleg-nyilatkozatot.

Bár a folytatólagos adóelőleg-nyilatkozattal csökkenhetnek a magánszemélyek adminisztrációs feladatai, de arra nagyon oda kell figyelniük, hogy amennyiben már nem jogosultak a kedvezményre, akkor időben új adóelőleg-nyilatkozatot adjanak be. Mert ha ezt elmulasztják, akkor az esetlegesen keletkező adóhiány miatti jogkövetkezmények őket terhelik, például előfordulhat, hogy pótlékot kell fizetniük.


 
Hogyan lehet az adóelőleg-nyilatkozatot benyújtani?

A legegyszerűbb megoldás, ha elektronikusan a NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásában (ONYA) töltik ki az adóelőleg-nyilatkozatot. Az ONYA-ban az ügyfélkapus belépést követően már a személyes adatokkal előtöltött nyomtatvány tölthető ki, amelyet a hivatal automatikusan továbbít a munkáltatónak, és tárolja is azt, lehetővé téve a későbbiekben esetlegesen szükségessé váló szerkesztést, módosítást és ismételt beküldést.

Papíralapon is kitölthetőek a nyilatkozatok, ez esetben a NAV honlapjáról letölthető formanyomtatványt kell kinyomtatni, és kitöltve, aláírással ellátva kell eljuttatni a munkáltató részére.

Forrás: NAV
kép forrása: Unsplash

Szerző
Szabó Éva


Olvassa el a teljes cikket