Az adófizető állampolgárok számára nagy megkönnyebbülést hozott a 2017-es év, innentől kezdve ugyanis már nem saját maguknak kell elkészíteniük az adóbevallást, vagy amennyiben eddig könyvelőre bízták a feladatot, már nem kell rá pénzt költeni, ugyanis a Nemzeti Adó-és Vámhivatal elkészíti számunkra a bevallást.
A 2017-es év az első, amikor a NAV elkészíti a munkavállalók helyett az előző évben megszerzett jövedelmükről szóló kimutatást, tehát az adóbevallás tervezetét. A kimutatásokat az adófizető munkáltatója által megadott adatok alapján állítja össze a NAV, emellett természetesen számításba veszi az év közben levont adóelőlegeket, illetve a kedvezményeket. Mindezeknek összességében a tervezet végső adóegyenleg lehet nulla, lehet még utólagos befizetést igénylő összeg, de túlfizetés esetében az adóhivatal vissza is fizeti az adott összeget.
Abban az esetben, ha az adózónak a jövedelme nem a munkáltatótól származik, akkor a kifizetők, munkáltatók adatainak hiányában a NAV nem tudja elkészíteni az adóbevallás tervezetét, tehát a munkavállalónak magának kell ezt megtennie a NAV honlapján a WebNYK program segítségével március 15. után. Amennyiben a webes személyi jövedelemadó bevallása nem kézenfekvő számunkra, akkor elkészíthetjük a bevallásunkat papíralapon is, amennyiben a honlapról letöltünk egy üres nyomtatványt, vagy a NAV ügyfélszolgálati irodájából kikérünk egyet.
Megtekinthetjük a NAV által elkészített adóbevallás tervezetet
Arra is lehetőség nyílik, hogy ellenőrzés céljából megtekinthessük a NAV által kiállított adóbevallás tervezetét. Ehhez több megoldás is adott.
Amennyiben rendelkezünk Ügyfélkapu regisztrációval, akkor március 15-től megtekinthetjük a www.nav.gov.hu honlapon, illetve a www.magyarorszag.hu weboldalon keresztül is.
Abban az esetben, ha nem regisztráltunk az Ügyfélkapura, akkor legkésőbb március 15-ig kérvényezhetjük az adóhivataltól, hogy küldje ki számunkra a tervezetet. Ezt az igényünket papír alapon is megküldhetjük, amennyiben kitöltöttünk egy „Kérelem az adóbevallási tervezet papír alapon történő átvételéhez” jeligéjű formanyomtatványt. Emellett kötetlenebb formátumú levélben is kérvényezhetünk, feltéve, ha megadjuk az adóazonosító jelünket, illetve a születési dátumunkat; valamint a NAV telefonos tájékoztató rendszerén keresztül is kérelmezhetünk, illetve személyesen is kérhetjük a megtekintést, ha felkeressük a NAV egyik ügyfélszolgálati irodáját.
Ha már csak március 15. után tudjuk megigényelni az adóbevallás tervezetének kiküldését, akkor csak és kizárólag az ügyfélszolgálaton, személyesen tudjuk ezt kérvényezni, így a tervezetet legkésőbb május 2-ig kapjuk meg, postai úton.
Amennyiben a tervezetben feltüntetett adatok hibátlanok és megfelelőek, akkor nem kell vele semmit tennünk, ezáltal ez az adóhatóság által tervezett bevallás válik május 22-től a mi hivatalos adóbevallásunkká. Amennyiben azonban nem értünk egyet a feltűntetett adatokkal, hibát fedezünk fel benne, akkor módosíthatjuk az adóbevallásunkat az Ügyfélkapun keresztül online, vagy ha postán kaptuk meg a tervezetet, akkor a 16SZJA jelű bevallás benyújtásával történhet meg a módosítás.
Így is rendelkezhetünk adónk 1 százalékával
Attól függetlenül, hogy a NAV készíti el az adóbevallásunkat, továbbra is változatlanul rendelkezhetünk adónk egy százalékáról, ennek pedig több módja is van. A támogatni kívánt szervezetet megjelölhetjük a NAV új online felületén, vagy postai úton is megtehetjük a felajánlást a 16EGYSZA jeligéjű nyomtatvány beküldésével, vagy pedig a 16SZJA EGYSZA lapján. A felajánlásunkat legkésőbb május 22-ig kell eljuttatnunk a NAV-hoz akár online, akár postai úton, vagy személyes elvitellel az adóhivatal ügyfélszolgálati irodájába.
Amennyiben munkáltatónk készíti el az adóbevallásunkat, akkor egy lezárt borítékban kell átadni a rendelkezői nyilatkozatunkat számára, ám a felajánlás ebben az esetben is csak akkor lesz sikeres, ha nincsen adótartozásunk.